Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@10:03:10 GMT

شیوه برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر فجر +جزئیات

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۵۴۱۹

شیوه برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر فجر +جزئیات

خبرگزاری ایسنا: مهندس محسن فرهادی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سینما و تئاتر در گروه سوم شغلی هستند، گفت: این گروه شغلی در مناطق زرد و آبی کرونایی مجاز به فعالیت هستند؛ به این صورت که در شهر‌های زرد می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت و در شهر‌های آبی با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند. پروتکل‌های بهداشتی به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا توسط وزارت بهداشت و با همکاری وزارت ارشاد نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پروتکل سینما و تئاتر در شهر‌های زرد می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌هایشان فعالیت کنند، ولی این بازگشایی منوط به چند اصل است.

بلیط فروشی در محل، ممنوع/شرایط قرارگیری صندلی‌ها

وی در رابطه با این اصول، افزود: فروش بلیط در محل و وجود هرگونه صف ممنوع است؛ در واقع هر نوع اعطای بلیط فیزیکی ممنوع است و فروش بلیط باید به شکل اینترنتی ارائه شود و بلیط صندلی سالن‌ها با پلن از قبل طراحی شده از طریق سامانه‌ای که خود سینما‌ها قول طراحی آن را داده‌اند انجام شود. به این شیوه مثلا اگر خانواده‌ای اظهار کنند ۴ بلیط می‌خواهند نرم افزار هوشمند باید آن‌ها را کنار هم قرار داده و برای فرد یا خانواده دیگری که می‌خواهد بلیط بخرد باید فاصله گذاری دو متر از عرض و طول را انجام دهد.

فروش بلیط اینترنتی با ارایه کد ملی

فرهادی با تاکید بر اینکه فروش بلیط برای سینما و تئاتر باید با ارائه کد ملی باشد، بیان کرد: اخذ این کد‌های ملی با نرم‌افزار ماسک که نتایج مبتلایان قطعی به کرونا در آن‌ها شناسایی می‌شود، ارتباط مستقیم دارد و منجر می‌شود از ارائه بلیط به مبتلایان قطعی به بیماری که تست مثبت کرونا داشتند به مدت ۱۴ روز خودداری شود.

فاصله یک ساعته میان سانس‌های نمایشی

وی افزود: داخل سالن‌های سینما و تئاتر باید فاصله حداقل یک ساعت مابین سانس‌های نمایشی قائل شوند؛ به صورتی که در این فاصله بحث هوادهی سالن و ضدعفونی کردن صندلی‌ها برای سانس بعدی صورت گیرد. باید شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که ورود و خروج از سالن با ازدحام همراه نباشد.

فرهادی تاکید کرد: کلیه شاغلینی که ارتباط مستقیم با تماشاگران دارند و یا هنرپیشه‌های تئاتر باید به صورت دوره‌ای تست کرونا بدهند. درمورد شاغلین تست‌های سریع را کافی می‌دانیم و نیازی به تست PCR نیست مگر اینکه رپید تست‌های آن‌ها مثبت شده باشد که برای حصول اطمینان بیشتر توصیه به انجام تست تشخیصی PCR می‌کنیم. این تست‌ها باید هفته‌ای یکبار از شاغلین گرفته شود. پاسخ تست‌ها پس از ۳۰ دقیقه آماده خواهد بود. در مورد بازیگران تئاتر، چون ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر دارند بهتر است با تست PCR منفی وارد بازی شوند؛ البته این موضوع اجباری نیست و همچنان رپید تست‌ها کفایت می‌کند. مابقی موارد بهداشی مانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و. همانند گذشته است.

الزام حضور ناظر بهداشتی مقیم در سالن‌های سینما و تئاتر

وی افزود: بر اساس پروتکل‌ها، ما حضور ناظر بهداشتی مقیم در سینما و تئاتر را درخواست کردیم به این صورت که سینما و تئاتر باید یک ناظر بهداشتی که دارای مدرک کارشناسی مهندسی بهداشت محیط و بالاتر است و دوره‌های لازم را گذرانده است را به هر شکل که صلاح می‌داند (استخدامی، قراردادی و...) به کار گیرد. زمانی که بازرس بهداشت محیط وزارت بهداشت برای بررسی بیشتر وارد مرکز می‌شود باید صورت جلسه و چک‌لیست‌ها از سوی ناظر مقیم به بازرس ارائه شود. برای این کار سامانه‌ای طراحی کردیم تا کارشناسان آزاد این امر در بخش خصوصی که واجد شرایط هستند، بکارگیری شوند. آن‌ها کد ممیزی مخصوص دریافت کردند و می‌توانند با سینما‌ها و تئاتر‌ها با تعرفه هیئت وزیران مشغول به کار شوند. کماکان نظارت‌ها را با قوت و شدت قبل انجام می‌دهیم با این تفاوت که ناظرین بهداشتی مستقر می‌توانند مشاوره‌های لازم را به شاغلین سالن‌های سینما و تئاتر ارایه دهند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه داد: یکی از وظایف ناظر بهداشتی، ایجاد هماهنگی برای اخذ رپید تست‌ها است. به کارگیری ناظر علاوه بر آنکه پل ارتباطی ما با سینما‌ها و تئاتر‌ها است، سبب می‌شود مدیر مسئول سینما و تئاتر نیز با دید بازتر و تخصصی‌تری به موضوعات پیرامون سلامت اهمیت دهد.

دستورالعمل برگزاری نشست‌های خبری

وی درباره چگونگی برگزاری نشست خبری فیلم‌ها و تئاتر‌ها در شرایط کرونایی، اظهار کرد: نشست خبری مانند برگزاری یک جلسه است. هرگونه برگزاری جلسه در مناطق زرد در محیط‌های سربسته با حداکثر ۳۰ نفر مجاز است البته به شرط آنکه رعایت تهویه، فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی مناسب صورت گیرد پس طبیعتا نشست خبری می‌تواند برگزار شود به شرط آنکه خبرنگاران، عکاسان، عوامل فیلم و... بیش از ۳۰ نفر نشوند. البته؛ کماکان توصیه ما برگزاری الکترونیکی چنین جلساتی است. در خصوص شهر‌های آبی نیز تمامی موارد به همین منوال است با این تفاوت که حداکثر ظرفیت نشست خبری ۵۰ نفر است.

فرهادی درباره شیوه رعایت پروتکل‌ها در روز اختتامیه جشنواره فیلم و تئاتر فجر نیز تاکید کرد: برای این مراسم هم که احتمالا در تهران برگزار می‌شود حداکثر ظرفیت مجاز برای حضور ۳۰ نفر است مگر اینکه تهران وارد شرایط آبی شود که ظرفیت مجاز شرکت در جلسه ۵۰ نفر باشند.

منبع: فردا

کلیدواژه: شهر های آبی و زرد جشنواره فجر فروش بلیط اینترنتی سینما و تئاتر ناظر بهداشتی نشست خبری فروش بلیط سالن ها تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۵۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری